Målindikator for klima
Målindikatoren for klima skal sammen med kvalitativ og kvantitativ rapportering indikere måloppnåelse.
Utslippsresultater i 2023
Enova skal fremme reduksjon av klimagassutslipp og dermed bidra til å oppfylle Norges klimaforpliktelser for 2030.
Utslippsresultatet består av summen av endringer i ikke-kvotepliktige klimagassutslipp, som følge av
I 2023 har vi støttet prosjekter som forventes å redusere ikke-kvotepliktige utslipp, med om lag 392 000 tonn CO2-ekvivalenter, se figur 3.2.4.1. Det tilsvarer nesten 50 000 turer rundt jorda med en bensinbil, eller 2/3 av utslippene fra oppvarming i norske husholdninger og andre næringer i 2022.
I 2023 har vi støttet prosjekter som forventes å redusere ikke-kvotepliktige utslipp, med om lag 392 000 tonn CO2-ekvivalenter. Det tilsvarer nesten 50 000 turer rundt jorda med en bensinbil, eller 2/3 av utslippene fra oppvarming i norske husholdninger og andre næringer i 2022.
Målindikatoren for klima skal sammen med kvalitativ og kvantitativ rapportering indikere måloppnåelse.
Industriprosjekter bidrar med klimagassreduksjoner på om lag 26 000 tonn CO2-ekvivalenter i 2023, summert fra 160 enkeltprosjekter. Flertallet av prosjektene kommer fra programmet «Klima- og energisatsinger i industrien», mens nesten 17 prosent av utslippsresultatet er generert fra støtte til utslippsfri maritim transport.
I transportsektoren er utslippsresultatene fordelt over langt flere prosjekter. Enova har støttet over 4 600 prosjekter som forventes å redusere utslippene med 345 000 tonn CO2-ekvivalenter. Støtte til elektriske varebiler over Nullutslippsfondet representerer det store volumet av tiltak med over 60 prosent av alle prosjektene innen transportsektoren og over 30 prosent av det totale utslippsresultatet til Enova i 2023.
Det er også oppnådd utslippsresultater på 17 000 tonn CO2-ekvivalenter fra prosjekter innen energisystemet. Disse følger i hovedsak av konverteringer av varmesentraler fra fossile energibærere til bioenergi eller varmepumper.
Sektor | 2021 | 2022 | 2023 | Totalt |
---|---|---|---|---|
Industri | 70 | 167 | 26 | 263 |
Transport | 155 | 359 | 345 | 858 |
Energisystemet | 7 | 12 | 17 | 36 |
Tjenesteyting og sluttbruk | 0 | 1 | 3 | 5 |
Totalt | 231 | 539 | 392 | 1 162 |
Tabell 3.2.4.1: Tabellen viser utslippsresultat (CO2-ekv.) fra prosjekter i ikke kvotepliktig anlegg tildelt støtte i perioden 2021-2023. Resultatene er fordelt per sektor og korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter.
Vi støtter også tiltak som bidrar til forsyningssikkerhet og innovasjon i kvotepliktige anlegg, og det beregnes også utslippsresultater fra disse tiltakene. I 2023 ble det støttet 16 prosjekter i kvotepliktige anlegg. Fra disse prosjektene forventes et årlig bidrag på om lag 25 000 tonn CO2-ekvivalenter i utslippsreduksjoner. På kort sikt vil imidlertid reduserte kvotepliktige utslipp ett sted kunne utlignes av økte utslipp et annet sted – siden det totale utslippet er bestemt innenfor kvotesystemet. Utslippene som er omfattet av kvoteplikt innenfor EUs kvotesystem, regnes derfor ikke med i Enovas utslippsresultater.
Tabell 3.2.4.2 gir oversikt over antall prosjekter, vedtatt støtte og reduserte klimagassutslipp ved kvotepliktige anlegg for 2023.
Kvotepliktige ETS | Antall vedtatte prosjekter | Disponert (MNOK) | Klimaresultat (ktonn CO2-ekv.) justert for sluttrapport |
---|---|---|---|
Kvotepliktig | 16 | 553 | 25 |
Energisystemet | 1 | 0 | 0 |
Industri | 15 | 553 | 25 |
Ikke kvotepliktig | 5 803 | 5 446 | 392 |
Tjenesteyting og sluttbruk | 920 | 1 193 | 3 |
Energisystemet | 228 | 506 | 17 |
Transport | 4 513 | 3 108 | 345 |
Industri | 142 | 640 | 26 |
Totalt | 5 819 | 5 999 | 417 |
Tabell 3.2.4.2: Tabellen viser antall prosjekter i 2023 der Enova støttet tiltak ved kvotepliktige anlegg i henhold til EU Emissions Trading System (EU-ETS), samt vedtatte støtte og klimaresultat (CO2-ekv.). Enovatilskuddet er ikke inkludert i oversikten. Kilde: www.norskeutslipp.no
Nullutslippsfondet
Siden 2019 har vi forvaltet et nullutslippsfond for næringstransport, finansiert over statsbudsjettet. Fondets formål er å redusere klimagassutslipp fra næringstransport, og bidra til omstillingen til lavutslippssamfunnet. Dette skal skje ved å øke takten i markedsintroduksjon og -vekst av tilgjengelig nullutslippsteknologi i næringskjøretøy og -fartøy.
I 2023 er det prosjekter innen landtransport som utgjør den største andelen av de disponerte midlene fra Nullutslippsfondet – hovedsakelig innen støtte til tunge kjøretøy, installering av ladeinfrastruktur, og støtte til elektriske varebiler. Betydelige midler er også tildelt tiltak innen maritim transport. Blant tiltakene i denne satsningen er støtte til batteri i fartøy og elektrifiseringen av sjøtransport og -infrastruktur.
Tabell 3.2.4.3 gir oversikt over Nullutslippsfondets disponeringer.
Program | 2021 | 2022 | 2023 | Totalt |
---|---|---|---|---|
Batteri i fartøy | 391 | 508 | 475 | 1 373 |
Elektrifisering av sjøtransport | 312 | 216 | 193 | 721 |
Energitiltak i landtransport | 263 | 305 | 229 | 797 |
Installasjon av lavspent landstrømsystemer i eksisterende fartøy | 6 | 2 | 3 | 11 |
Nullutslippsfond Elvarebil | 99 | 139 | 221 | 458 |
Nullutslippsfond lader til Elvarebil | 3 | 2 | 2 | 7 |
Tunge Kjøretøy | 133 | 242 | 482 | 857 |
Totalt | 1 207 | 1 413 | 1 605 | 4 225 |
Tabell 3.2.4.3: Tabellen viser disponeringer (MNOK) innenfor tidlig markedsintroduksjon i næringstransporten, Nullutslippsfondet, med formål om å redusere klimagassutslipp fra næringstransport og bidra til raskere omstilling til lavutslippssamfunnet gjennom raskere markedsintroduksjon og -vekst av nullutslippsteknologi i næringskjøretøy og -fartøy.
Prosjekter knyttet til infrastruktur
Enova skal bidra til utvikling av drivstoffinfrastruktur for utslippsfri transport. Dette omfatter el, biogass og hydrogen. For infrastrukturprosjekter regner vi utslippsresultatet med grunnlag i den antatte bruken av infrastrukturen der det forutsettes at sluttbruker som benytter infrastrukturen erstatter fossilbasert transport med det aktuelle utslippsfrie alternativet. For noen typer drivstoffinfrastruktur er det antatte bruksmønsteret svært usikkert. I disse tilfellene legger vi an en konservativ tilnærming ved at det ikke registreres noe
I 2023 ble det lansert flere nye tilbud som skal bidra til utvikling av drivstoffinfrastruktur for utslippsfri transport.
Dette året støttet vi blant annet 89 prosjekter for etablering av bedriftslading for tunge kjøretøy med totalt 136 millioner kroner. Ytterligere 105 millioner kroner ble tildelt 126 prosjekter for etablering av mobile ladestasjoner for elektriske anleggsmaskiner og 19 prosjekter fikk til sammen 60 millioner i støtte gjennom tilbudet rettet mot underveislading for tunge kjøretøy.
År | 2023 | 2021-2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program | Antall prosjekter | Energiresultat (GWh)* | Klimaresultat (ktonn CO2-ekv)* | Kontraktsfestet støtte (MNOK)* | Antall prosjekter | Energiresultat (GWh) | Klimaresultat (ktonn CO2-ekv) | Kontraktsfestet støtte (MNOK) |
Bedriftslading for tunge kjøretøy | 89 | 0 | 0 | 136 | 89 | 0 | 0 | 136 |
Energi og klimatiltak i landtransport | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 | 0 | 0 | 93 |
Infrastruktur for kommunale og fylkeskommunale transporttjenester | 0 | 0 | 0 | 0 | 12 | 106 | 27 | 176 |
Installasjon av høyspent landstrømsystemer i eksisterende fartøy | 1 | 0 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 2 |
Installasjon av lavspent landstrømsystemer i eksisterende fartøy | 13 | 0 | 0 | 3 | 69 | 0 | 0 | 11 |
Investeringsstøtte til infrastruktur for strøm for havneopphold og lading | 6 | 29 | 8 | 64 | 27 | 80 | 21 | 221 |
Ladeinfrastruktur for elbiler | 0 | 0 | 0 | 0 | 70 | 0 | 0 | 91 |
Mobile ladestasjoner for elektriske anleggsmaskiner | 126 | 0 | 0 | 105 | 126 | 0 | 0 | 105 |
Nullutslippsfond lader til Elvarebil | 267 | 0 | 0 | 2 | 899 | 0 | 0 | 7 |
Underveislading for tunge kjøretøy | 19 | 0 | 0 | 60 | 19 | 0 | 0 | 60 |
Total | 521 | 29 | 8 | 372 | 1 328 | 186 | 48 | 903 |
Tabell 3.2.4.4: Tabellen viser antall prosjekter tildelt støtte innenfor Enovas programmer rettet mot utslippsfri land- og sjøtransport i perioden 2021-2023. For områdeutbygging av ladeinfrastruktur for elbil og Energi- og klimatiltak i landtransport (biogassfyllestasjoner) beregnes ikke energi- og klimaresultat. Resultatene er justert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter. * For landstrøm beregnes et årlig teoretisk energi- og klimapotensial basert på havnas anløpsstatistikk, fartøyenes gjennomsnittlige effektbehov og potensiell tilkoblingstid i havn.